Σεμινάρια

Σεμινάρια

Photometria Academy

Σεμινάριο Αργυροτυπίας με την Ελένη Τραγέα

 

Πολιτιστικός Πολυχώρος «Δημ. Χατζής» (Παλαιά Σφαγεία)

Κυριακή 26.9, 11:00

Συμμετοχή: 20 €

Συνεχίζουμε στο Φεστιβαλ Φωτομετρία την παρουσίαση και επι τόπια άσκηση των εναλλακτικών μεθόδων τυπωμάτων της φωτογραφίας. Οι μέθοδοι αυτοί έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα της δυνατότητας συνδυασμού της σύγχρονης ψηφιακής φωτογραφίας με μερικές από τις πρώτες φωτογραφικές μεθόδους που ανακαλύφθηκαν και προσφέρουν πάντοτε ένα μοναδικό, χειροποίητο και χειροπιαστό αποτέλεσμα. Ο στόχος είναι να χρησιμοποιηθεί ένα αρνητικό κατασκευασμένο με ψηφιακό τρόπο και από αυτό να δημιουργηθεί ένα πρωτότυπο και δημιουργικό τύπωμα. Ένα ακόμα πλεονέκτημα των μεθόδων αυτών είναι ότι μπορούν να πραγματοποιηθούν χωρίς τα συνήθη εργαλεία του σκοτεινού θαλάμου αλλά με απλά μέσα καθώς για την εμφάνισή τους χρειαζόμαστε κυρίως την ηλιακή ακτινοβολία (uv ακτίνες).

Στο φεστιβαλ έχουν ήδη παρουσιαστεί η μέθοδος της κυναοτυπίας και της καλοτυπίας (χαρτί αλάτων). Για φέτος ο στόχος είναι η μέθοδος της Αργυροτυπίας (Argyrotype) η οποία ορίστηκε από τον Mike Ware (χημικό και φωτογράφο, https://www.mikeware.co.uk/mikeware/Argyrotype_Process.html) μόλις το 1991 αλλά στηρίζεται και πάλι στις αρχές της φωτογραφίας και πιο συγκεκριμένα στη μέθοδο του Sir John Herschel Argentotype. H Αργυροτυπία χρησιμοποιεί σίδηρο (όπως και η άλλη ανακάλυψη του Herchel, η κυανοτυπία ) αλλά επιπλέον και ασήμι. Το πλεονέκτημα της στην εποχή στην οποία ανακαλύφθηκε ήταν η πλούσια καταγραφή λεπτομερειών στα σκοτεινά- μαύρα μέρη του τυπώματος. Το μεγάλο της ελάττωμα ήταν η μικρή διάρκεια ζωής της μεθόδου. Ο Mike Ware επιχείρησε και πέτυχε την αναβίωση της μεθόδου Argentotype. Κατόρθωσε να απλοποιήσει τις χημικές ενώσεις ώστε να είναι πιο εύκολη και αξιόπιστη η μέθοδος αλλά και να της προσδώσει μεγαλύτερο διάρκεια ζωής. Αν και το αποτέλεσμα της μεθόδου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την επιλογή του χαρτιού συνήθως το χρώμα της μεθόδου είναι ένα βαθύ πλούσιο καφέ. Η μέθοδος αυτή προτείνεται πριν να φιξαριστεί το τύπωμα να περάσει από κάποιο τονιστή ο οποίος μπορεί να αλλάξει την απόχρωση του τυπώματος, κυρίως όμως θα αυξήσει τη σταθερότητα της φωτογραφίας μέσα στο χρόνο. Στο εργαστήρι λοιπόν στο φεστιβάλ θα επιχειρήσουμε τη μέθοδο αυτή και θα την συνδυάσουμε με τονιστή ώστε να έχουμε πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.

 

Μέγιστος Αριθμός Συμμετεχόντων: 20 άτομα
Κόστος Συμμετοχής: 20 ευρώ ανά άτομο
Ημερομηνία Σεμιναρίου και διάρκεια: 26/9 Κυριακή. Υπολογίστε ότι θα αφιερώσετε το πρωϊνό της Κυριακής σας, ώστε να μπορέσετε να έχετε ένα όμορφο αποτέλεσμα.

 

Τι παρέχουμε: 1.Τα κατάλληλα χαρτιά μεγέθους Α4, 2. Γάντια μίας χρήσης, 3. Τα απαραίτητα χημικά, τονιστές σελήνιο και χρυσό, 4. Λεκάνες, τσιμπίδες και απιονισμένο νερό, 5. Πινέλα, 6. Πιστολάκια, 7. Καδράκια για την έκθεση, 6. Ένα πλήρη οδηγό για τη συνταγή, τη διαδικασία και τις πηγές των υλικών, ώστε να μπορείτε μόνοι σας να επαναλάβετε τη μέθοδο

 

Τι να φέρετε: 1.Το αρνητικό σας (ακολουθούν οδηγίες για την κατασκευή του) 2. Λόγω covid: μάσκες και ότι προβλέπει ο νόμος για την προσέλευση σε κλειστό χώρο (πιστοποιητικό εμβολιασμού ή αρνητικό τεστ), 3. Όρεξη για πειραματισμό και δημιουργία

 

Το αρνητικό

 

1.Επιλογή της εικόνας που θέλετε να τυπώσετε.

Α) Οι τεχνικές εναλλακτικού τυπώματος παράγουν συνήθως ένα πιο «ζωγραφικό» λιγότερο ευκρινές αποτέλεσμα. Για το λόγο αυτό εάν επιθυμείτε να μπορεί ο θεατής να διακρίνει με μεγαλύτερη σαφήνεια την εικόνα σας επιλέξτε μια εικόνα που είναι σαφής, ευκρινής με έντονες καθαρές γραμμές και σχήματα. Μην διαλέξετε αφηρημένα γενικά τοπία (παράδειγμα ουρανό και θάλασσα) αλλά κάτι πιο δομημένο (για παράδειγμα μια φωτογραφία street).

Β) Ένας ακόμα παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την επιλογή σας είναι το κοντράστ της εικόνας. Καθώς οι τεχνικές αυτές χρειάζονται σχετικά υψηλό κοντράστ για να έχει μεγαλύτερη σαφήνεια το τύπωμα επιλέξτε μια εικόνα που από τη λήψη της – πριν από κάποια επεξεργασία – έχει καλό κοντράστ.

Γ) Επίσης ένα ακόμα στοιχείο που μπορείτε να εκμεταλλευτείτε είναι να δημιουργήσετε μια εικόνα που είναι πιο καλοδουλεμένη στο κέντρο της, ενώ στα περιθώρια της «χάνεται» σε πινελιές. Σε αυτή την περίπτωση η εικόνα που θα επιλέξετε πρέπει να έχει σε ένα σημείο το βασικό της ενδιαφέρον και τα περιθώρια της να παρουσιάζουν ένα φόντο το οποίο ένα δεν καταγραφεί σωστά στο τύπωμα να μην επηρεάζει την κατανόηση της εικόνας. Για παράδειγμα ένα πορτρέτο ή ένα γυμνό μπορεί να λειτουργήσει με αυτόν το τρόπο.
Αφού λοιπόν λάβετε υπόψη σας τα παραπάνω επιλέξτε 2 εικόνες για δημιουργήσετε αρνητικά και να τυπώσετε.

 

2.Δημιουργία του μεγάλου «αρνητικού»

Η καλοτυπία όπως και οι περισσότερες πρώτες (σήμερα εναλλακτικές) τεχνικές τυπώματος της φωτογραφίας πραγματοποιούνται εξ’ επαφής (contact) και κατά συνέπεια υπάρχει ανάγκη για μεγάλο αρνητικό. Ο στόχος λοιπόν είναι να «δημιουργήσουμε» ένα μεγάλο αρνητικό. Εάν φυσικά κάποιος τραβάει μεγάλου φορμά πλάκες σε μέγεθος ως Α4 (21 x 29.7), μπορεί να παραλείψει αυτό το στάδιο και να έρθει απευθείας με το αρνητικό του. Εάν κάποιος έχει ως αφετηρία ένα φιλμ θα πρέπει πρώτα να σκανάρει τα καρέ της επιλογής του γιατί χρειαζόμαστε ψηφιακό αρχείο.

Α) Επεξεργασία εικόνας: Για να δημιουργήσουμε το κατάλληλο αρνητικό πρέπει να επεξεργαστούμε στον υπολογιστή την εικόνα που έχουμε επιλέξει. Το αρνητικό μας πρέπει να είναι ασπρόμαυρο. Εάν συνεπώς ξεκινάμε από ένα έγχρωμο καρέ πρέπει να του αφαιρέσουμε την πληροφορία του χρώματος (Photosphop: Image>mode> grayscale). Πρέπει επίσης να βεβαιωθούμε ότι η εικόνα μας έχει το κατάλληλο μέγεθος (Α4)σε μια ανάλυση που μπορεί να τυπωθεί καλά (Photosphop: Image>image size> A4 300dpi). Επιλέγω εδώ μια αυτοματοποιημένη λύση που δίνει το photoshop, αλλά εσείς μπορείτε ν επιλέξετε να το κάνετε μόνοι σας με μεγαλύτερη ακόμα ανάλυση (600dpi), αλλά προσπαθήστε να μην πέσετε κάτω από τα 300 για μεγαλύτερη ασφάλεια στην ποιότητα του αρνητικού που τελικά θα δημιουργηθεί. Το αρνητικό για να λειτουργήσει καλά σε όλες σχεδόν τις τεχνικές αυτού του τύπου χρειάζεται υψηλό κοντράστ, οπότε θα πρέπει να αυξήσουμε το κοντράστ (Photosphop: Image>Brightness/contrast). Αυξάνουμε λοιπόν το κοντραστ της εικόνας πέρα από αυτό που μας φαίνεται φυσιολογικό αλλά χωρίς η εικόνα να καταλήξει σαν μια κακή φωτοτυπία που έχει μόνο λευκά και μαύρα και κανένα ενδιάμεσο τόνο, γιατί διαφορετικά όλες οι λεπτομέρειες της εικόνας θα χαθούν. Τέλος η εικόνα πρέπει να είναι αρνητικό, ώστε να τυπωθεί θετικά (Photosphop: Image>adjustments>invert). Μην ξεχάσετε αυτό το βήμα πολύ σημαντικό. Εν τέλει σώζουμε τις εικόνες μας σε καλή ποιότητα σε αρχείο jpeg με όλες τις αλλαγές που έχουμε κάνει.

Β) Τύπωμα αρνητικού. Πηγαίνετε σε κάποιο καλό βιβλιοχαρτοπωλείο με καλό εκτυπωτή και ζητάτε να σας τυπώσουν τις εικόνες σε καλή ποιότητα σε διάφανη ζελατίνα. Η διάφανη ζελατίνα δεν είναι κάτι πολύ σπάνιο, συχνά τη χρησιμοποιούν ως εξώφυλλο στο δέσιμο εργασιών και σημειώσεων. Να είναι πλήρως διαφανής να μην έχει κάποια υφή (να μην είναι σαγρέ) και να έχει κάποιο πάχος ώστε να μην τσαλακώνεται. Ελέγξτε ότι τύπωμα που σας έκαναν είναι καλό με πυκνό μελάνι χωρίς τρεξίματα ή κενά και γραμμές. Τοποθετήστε μια λευκή εικόνα πίσω από τη ζελατίνα για να την ελέγξετε. Είναι η εικόνα σας καθαρή και ευδιάκριτη; Εάν ναι όλα καλά. Το κόστος ποικίλλει ανάλογα με το μαγαζί αλλά περίπου 1 με 1.5 ευρώ ανά τύπωμα.

Μπορείτε να κάνετε κράτηση θέσης στον παρακάτω σύνδεσμο:

 

Photobookstore

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί με όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας για τον covid-19. Αυτό ενδέχεται να διαφοροποιήσει την ώρα έναρξης για κάποιους συμμετέχοντες λόγω συγκεκριμένου αριθμού ατόμων εντός του σκοτεινού θαλάμου.

Photometria Academy

Artists Talk

Terje Abusdal, Justine Tjallinks, Παναγιώτης Παπαδημητρόπουλος, Όλγα Στεφάτου, Μιχαήλ Παππάς, Βασίλης Κωνσταντίνου, Κατερίνα Κούρου

 

Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών

Κυριακή 26.9, 17:00 – 21:00

Είσοδος: Δωρεάν

Διαλέξεις των προσκεκλημένων φωτογράφων του 13ου Photometria International Photography Festival.

Photometria Academy

Light Matters – portfolio & book

Διαδικτυακή παρουσίαση της Σοφίας Τσουμάκη

 

Κυριακή 3.10, 19:00

Το φως είναι ενέργεια. Το φως είναι ζωή. Σε μια περίοδο γεμάτη σκιές χρειαζόμαστε το φως για να τις δούμε, να συνδιαλλαγούμε μαζί τους και να επανασυνδεθούμε με τον εαυτό μας και το περιβάλλον μας… Το “Light Matters” είναι μια σειρά φωτογραφιών που δημιουργήθηκαν από τον Μάρτιο του 2020 μέχρι τον Μάϊο του 2021, στην προσπάθειά μου να ορίσω αυτό που ήταν σημαντικό για εμένα μέσα στην περίοδο της πανδημίας του covid-19. Το σκηνικό των φωτογραφιών είναι η καθημερινή διαδρομή από το σπίτι μου ως το κοντινό μου παρκάκι στην γειτονιά, στην διάρκεια της πολύμηνης αυστηρής καραντίνας ή στην ίδια παραλία που σύχναζα το καλοκαίρι του 2020, όταν επιτρεπόταν η μετακίνηση σε άλλες περιοχές της Αθήνας. «Μπορώ να εξακολουθώ να έχω ηρεμία και χαρά μέσα σε μια επαναλαμβανόμενη και περιοριστική ρουτίνα, όταν η εξωτερική μου πραγματικότητα αλλάζει δραστικά;» «Μπορώ να παραμείνω σε σύνδεση με τον εαυτό μου;» Τριάντα πέντε φωτογραφίες και τέσσερεις προσωπικές «Ιστορίες δρόμου», συνθέτουν το πορτφόλιο και φωτογραφικό βιβλίο, “Light Matters’’, δίνοντας απάντηση στα προηγούμενα ερωτήματα μέσα από μια διαδικασία εσωτερικής διερεύνησης, αυτοέκφρασης και με τα λόγια του Οδυσσέα Ελύτη κατά νου: «Το ζήτημα είναι από που βλέπει κανείς τον ουρανό. Εγώ τον έχω δει καταμεσής της θάλασσας».